The DA Method: Melting pot!
Hvor mye den kvintetten øker i berømmelse er jeg i tvil om? Det jeg er sikker på er at de spiller en prog som i mine ører er ulikt det aller meste jeg har hørt før. De kombinerer den rå urkraften og stemningene avledet av Pakistansk musikk, kunst og kultur med vesten sin elektrifiserende trøkk og groove fra rock. The Da Method slapp sin andre skive The Desert Road nylig, og den er produsert og mikset i samarbeid med Bruce Sord kjent fra Pineapple Thief og Wisdom Of Crowds. Sord leverer også som gjestemusiker på skiva. Lyrisk sett er den nye skiva mye mørkere enn debuten. The Desert Road viser bandet fra en mer moden side i forhold til debuten The Great Disillusion. Årets album er mer eterisk og henter influenser fra postrock og shoegaze, men har også tilstrekkelig med røffe og hardtslående partier. Usama Siddiq sin stemmeprakt er også mer i fokus enn på debuten, og harmoniene er frodige. Det er verdt å merke seg en del utsøkt gitarspilling, og sneisen soloer fra samme instrumenter ved nevnte Siddiq og Umair Dar. Musikerne i DA method er rimelig unge, og konfrontert med utsagnet om at musikken var så mye bedre i «gamle» dager har de sine meninger. Jada, det var mye bra musikk før, men jeg gi unge talentfulle band en sjanse og lytt til musikken deres, og straks vil lytterne finne mange skatter her også. Det var for fem år siden at fetterne Umair Dar og Talha Alvie dannet DA Method. Alvie spiller for øvrig synther, keyboards, og står for bakgrunnsvokal og produksjon. Musikerne i The DA Method kommer fra vidt forskjellige musikk miljøer. De er alle inspirert av den nye bølgen av prog, og ønsker å kombinere sin eklektiske smaker som spenner fra pakistansk folk til black metal. Rytmeseksjonen er å betrakte som motoren i rock, og den tar den rumensk fødte Istvan Csabai på trommer seg av sammen med bassisten med de vestlige fornavnene, Daniel Arthur Paniwaneey. Pakistanerne har valgt å spille prog fordi det åpner opp for at de synes det er en sjanger som ikke har noen restriksjoner, og åpner opp for uendelige muligheter og kombinasjoner. Musikerne i bandet sier at prog for de betyr at de kan gjøre akkurat hva de føler for og la kreativitet flomme uten å nødvendigvis lyde som de klassiske gamle progbandene fra 70 tallet. Med så forskjellige musikalske bakgrunner er DA Method en slags «melting pot»! De mange gode ideene og innfallene som musikerne kommer opp med kombineres ofte og det gir gjerne en uvanlig kombinasjon, lyder og strukturer. Det er stor forskjell på årets skive kontra debuten. Musikerne har utviklet sin kompetanse, og det er et klart fokus på å benytte seg av den enkelte sin spisskompetanse for å lage så spennende og god musikk som mulig. Det å ha med erfarne og dyktige Bruce Sord i skapelsen av The Desert Road skjerpet også de fem musikerne i DA Method til å yte sitt aller ytterste. Den første videoen i denne artikkelen er The Desert Journey. Den låten byr på mye herunder eksotiske instrumenter som sarangi, sitar og tabla. De instrumentene spilles av gjestemusikerne Waqas Hussain, Gul Muhammad og Shehzad Samson fra bandet Sounds Of Koalchi som DA Method har samarbeidet med før. Når det er naturlig søker DA Method å bruke tradisjonelle pakistansk instrumenter. De er også ute etter å gjøre stunts som skaper overraskende og triggende effekter. På låten The Desert Journey brukes e-bow på gitaren og det skaper en fremmedartet og dissonant lyd som også er forbausende catchy, men også med Østens vibber. 9/14/2017
 




Copyright © 2017 Merlinprog