Olivares – Bass
Klaus – Vokal
Klaus – Gitarer
Yul – Keybaords
Lete – Trommer
Dário – Diverse

På denne skiva er det Mechanik fra Madrid i Spania Raig Records har funnet frem til som her platedebuter med «Velut Stella». Et verk som gestalter masse spacerock som er basert på en tidligere EP og enkelte eldre låter som er omarrangert. En låt som omarrangert eller ei er rimelig melankolsk og spennende er «Russian Doll». Noe av spenningen og dynamikken i nevnte låt skriver seg fra det kreative møte mellom lydroner og akustisk gitar. På den superlange avslutningslåten «Most People Were Silent» er det outer space som utforskes og om en ikke finner slikt interessant nok kan vel nesten 23 minutter på nevnte sted være i overkant mye. De som derimot liker en slik reise vil finne at denne episke låten er en lidderlig bra reise inn i spacerockens ytterkant. For å gjøre ett forsøk på å beskrive Mechanik kan vi si at bandet befinner seg i ytterkanten av trianglet Kraftwerk, Hawkwind og tidlige Pink Floyd. Spanjolene er på sitt mest atmosfæriske og neddempede i begynnelsen av «De Tepenecz», men når vokalen kommer inn blir det mer fart i sakene og låten byr på en fin eksaltering hva gjelder gnell og gnist. På den motsatte siden er den rocka låten «The Faith That Looks Through Death» som er en fullblods spacerocklåt med masse vellykket bruk av elektronikk. En elektronikk som så å si svever på en seng av mektige keyboards, pulserende basslinjer, herlig vokal og acidgitar. Sci-fi tematikken på «Wherever You Are Is The Entry Point» hadde passet ypperlig som musikalsk følge til en film innen nevnte sjanger. Låten har et herlig driv er ganske så minimalistisk og bygger seg opp på en kreativ måte. Skiva er om ikke dundrende kreativ så vel utført og gjennomtenkt og variert nok til at interessen holdes ved like slik at det ikke bare blir nok et halvsløvt sveip i ytre verdensrom men en ok spacerock skive. 5/9/2014