8. 8. MMXIV 11.43

Jean Pierre Louveton – De fleste instrumentene pluss vokal
Gjesteartister, Terry Cooper – «spoken words» på «Mad Science»
Dominique Leonetti – Vokal på «Le dernier souffle de vent» og «L'un contre l'autre»
Nicholas James – Vokal på «Lifeleines» og «Superhero»
Guillaume Fontaine – Keyboards på «Superhero»

«MMXIV» er fjerde soloskiva til Louveton, og denne gang har han med seg moderbandets nye bassist Lionel B. Guitchard samt diverse andre gjesteartister. Skiva er et konseptalbum om blant annet grådighet og hensynsløshet. Musikken forflytter seg fra samtid til middelalder ved å mikse middelaldermusikk med raspende gitarer osv. i god progånd. Louveton har virkelig jobbet som er galleislave på dette verket i form av at han har komponert alt, skrevet all lyrikk, synger, spiller de fleste av instrumentene, mixet, mastret og programmert. Fra det velkjente og dyktige franske bandet Lazuli stiller Dominique Leonetti på vokal, mens 15 Yard Screamer sin Nicholas James også synger på to låter. Guillaume Fontaine spiller keyboards på «Superhero» og Stan-W Decker som vi på disse sidene har portrettert, står for coverkunsten. Til forskjell fra Nemo som sysler med eklektisk prog så kan JPL sin musikk defineres som crossoverprog. Akkurat det er jo ikke spesielt viktig men mer som en liten kuriositet, og faktum er at JPL og Nemo har mange felles gjenkjenningsmarkører. Et annet faktum er det imidlertid at det er seks år siden siste utgivelse fra JPL og at den skiva het «Retrospections Vol.1». På årets skive får vi bøtter og spann med delikat gitarspilling fra JPL, og han synger ok men ikke mer. Derfor har han invitert gode venner til å ta seg av noen av sangoppgavene og da låter straks musikken enda bedre! Låtporteføljen er åtte i tallet, og det er varierte saker som vekselsvis synges på fransk og engelsk. Det skaper i seg selv variasjon. Den nesten tolv minutter lange tittellåten er en ytterst fascinerende og suggererende låt. Låten byr også på de kanskje aller beste gitarstuntene og sniffer tidvis heftig på orientalsk musikk. Produksjonen er strøken og faktisk kan det virke som da JPL slipper seg mer løs kompositorisk solo kompositorisk sett uten påvirkning fra de andre i Nemo? Det gir ikke nødvendigvis bedre musikk, men en herlig fandenivoldskhet som gir musikken en ekstra dimensjon. Som den observante leser vil skjønne så er «MMXIV» minst på høyde med Nemo sin musikk. Det er et kvalitetsstempel! Vi kan derfor trygt og uten nølen anbefale «MMXIV». 8/25/2014