6: This Time Will Come
7: Where No Grown Up Grapes

Tim Alexander – Trommer
Mike Wead – Gitarer
Peter G. Shallmin – Bass
Matthieu Romarin – Vokal

Nå er Shallmin en av disse musikerne som stadig er på søken etter nye musikalske utfordringer, og slikt må vel alle musikkelskere applaudere? Shallmin søkte derfor medmusikanter og sveipet brett og vidt, og fikk med seg tre musikere fra øverste hylle. Escapethecult kan derfor trygt betegnes med tittelen supergruppe og et multinasjonal ensemble. Tim Alexander som bekler trommekrakken er fra Primus, gitarfantomet Mike Wead kommer fra King Diamond mens det vokale tar Matthieu Romarin fra Uneven Structures seg av. Store navn skaper ikke nødvendigvis stor musikk, men disse fire spiller hverandre enda bedre slik at helheten blir bedre enn de enkelte komponenter. Trivsel i samspillet kort sagt. Romarin har en meget spesiell stemme og den har da også fått en meget sentral plass i lydbilde. Smart trekk det der forutsatt at lytteren liker stemmen! Samtidig er det jo en viss fare for at stemmen tar vekk fokus fra alt det til dels lekre instrumentelle de andre tre kommer opp med. Det er som med musikk som med livet generelt sett, valgene er mange og ofte vanskelig og får konsekvenser. Nåvel, de tre som trakterer instrumentene samhandler forbilledlig og alle tre får skinne fra tid til annen hver for seg og i plenum. Wead har mye interessant og sneisent og vekter fint mellom å være melodifører og å avleverer fete riff. Shallmin og Alexander er en høyinteressant rytmeseksjon som gjør ting enkelt der det er påkrevd, men som også viser en blendende teknikk og stor kompleksitet i partier der det er naturlig. Naturlig og smått finurlig er også den supre låten «Feel The Flight» med doble gitarlinjer hvor riffene og de mer subtile bakgrunnslinjene utfyller hverandre til tusen. Låten er også groovy og setter seg smack i hjernebarker og får dansefoten til å vibrere. Vibrere gjør også det også i den flotte flerlagslåten «All You Want» som er teknisk strøken men samtidig tilgjengelig og svært hørbar. Monsterfiffene sitter tett på «Backfired» og en bruk av en vanvittig støy vil sannsynligvis glede eller frastøte lytteren. Skiva har også en verdig avslutning i form av den «Toolske» «Where No Grown Up Grapes» som er en moderne og vital låt. Vitalitet og vilje til å lage interessant og særegen musikk gjennomsyrer dette verket. Et verk som lytteren trygt kan synke ned i for kanskje å oppdage all dets skjønnhet, musikalitet og spennende detaljer. Sabla bra samtids prog rett og slett som er tuftet på velskrevet musikk uten de vanlige klisjeene enkelte bruke for å imponere. Skiva tar ikke nødvendigvis fatt i lytteren med første gangs lytting, men den tålmodige belønnes og får et virkelig bra verk med høyst original prog. 8/28/2014