Demitar Bodurov – Trekkspill
Yael Shachar – Fiolin og bratsj
Tristan Hupe - Keyboards
Eduardo Olloqui – Obo
Emiel De Jong – Saksofoner
Anna Zeijlemaker – Fløyter

Modest Midget – Crysis http://www.modestmidget.com/ Modest Midge er et prosjekt initiert av den argentinsk fødte dyktige musikeren Lionel «Lonny» Ziblat som for tiden bor i Nederland. Så langt er det kommet ei skive «The Great Prophecy Of A Small Man» i 2010. Dert verket fikk virkelig frem de store ordene fra de fleste som er satt til å mene noe om progmusikk og herunder Merlinprog. Ziblat er nærmest forutbestemt til å bli musiker med sin mor som er pianist og far som er ihuga rocker. Stilmessig er det avansert saker, men på tross av dette også høyst lyttbart for folk flest da det er nennsomt og sirlig pennet. Vi velger å beskrive musikken forenklet som crossoverprog. Ofte er det en intrikat men moderne miks av jazz, prog, potent gitardrevet rock med klare etniske vibber og tilsatt hva nå Ziblat måtte føle for å blande inn når han komponerer. Det begynner mektig, buldrende og symfonisk som seg hør og bør på en låt ved navn «The Grand Gate Opening» og det er et visst mystisk og psykedelisk snitt over låt som er rålekker. «A Centurion`s Itchty Belly»er lystig og oppstemt med ompaompa, trekkspill og flotte chop og fin fremdrift og masse instrumental fylde. Låten viser klart hvor kreativ Ziblat faktisk er der han med innovative arrangementer skaper et fyrverkeri av en låt som også har små snev av avantgarde mot slutten. «Rocky Valleys Of Dawn» er første låt med vokal og en fartsfylt låt som smyger seg inn i sinnet til lytteren med all dens fascinerende detaljer og catchy vesen. Der begynner akustisk på «Praise The Day» som er beatelsk og rolig og vakker som fy og som har flott fiolin og bratsj. For å få kontraster er det smell i «Now That We`re Here» som buldrer som en yr foss før vokalen kommer til og tankene igjen går til Beatles. Selvsagt er låten umiskjennelig Loony Ziblat preget med masser av lekre små detaljer som liver opp å gjør at det hele skiller seg fra all annen musikk. Periscope Down smyger seg avsted svøpt I Ziblat sin fine stemme og en småjazza slentrende stemning. «(Oh) Pretty Woman” er rytmefrodig og superrask coverversjon son vi digger til 1000, og som er vindskjev og herlig. Det er em voldsom rytmikk og sprelske takter på «Flight Of The Cockroach» og en kan formelig føle kakerlakkens flukt. Snedig, smart og meget vel utført. Det øvrige sortimentet herunder den fabelaktige og spenstige «Secret Lies» med all dens dramatikk, intensitet og fortreffelighet. Skiva viser et band som kommer opp med en knippe meget gode låter og at Modest Midget er et band av format og dette er ei skive som definitivt skiller seg ut i mengden og som bør bunkres av alle som elsker kreativ musikk. «Crysis» bekjentgjør at mul instrumentalister faktisk kan lage musikk som er mye mer enn bare en teknisk oppvisning, og at vårt geni har mer enn skjønt det med å kommunisere via musikken sin. 9/30/2014