8. Epilogue

- Carly Pajaron / Trommer og vokal
- Dante / Gitarer, bass og vokal
- Alvaro Luis / Gitarer og bass
- Alex Macho / Vokal
- Ugo Fellone / Keyboards og akustiske gitarer

«Ink» består av to deler som heter «Book Of Equinox» og «Book Of Solstice”. Stilmessig så havner det nå Madridbaserte bandet i kategorien progmetall. Musikken har edge men er melodiøs og teknisk, men en til tider irriterende vokal høyner ikke opplevelsen. Det er når de høyeste tonene inntreffer at det skjærer seg vokalt. Det er synd for dette er varierte og ofte frodige saker og så absolutt hørverdig. Når en leser gjennom biografien til musikerne så ser en raskt at de til dels har en formidabel musikalsk formalkompetanse. Enda viktigere er at musikerne har en så bredspektret musikalsk bakgrunn på flere felt. Det er noe disse to skivene får nyte godt av, for det skal godt gjøres å kjede seg når en hører på Pervey Perkin. Skivene er stappfulle av ideer, noe kjempegode, noen gode og andre mindre god, men entusiasmen den er alltid stor. Det må den være for «Ink» varer i formidable 2 timer og 17 minutter. På den tiden så får vi mye, og vi nevner i fleng opperetteaktig kvinnevokal i en symfonisk setting, reggae,soundtrack musikk, techno, psykedeliske vibber, ambient musikk, jazz osv. Gitarene leverer fra sirlige og skjøre akustiske lekkerbiskener til temmelig rå metallinfiserte linjer som til tider er høyinteressante fordi de er så originalt legert. Vokalt får vi en fin kontrast og variasjon mellom kvinne- og mannsvokal. I de lavere registrer funker dette bra, og faktisk så er vokalen enkelte plasser direkte bra og full innlevelse og formidlingsevne. Det gjør at det som ikke funker i vokaldepartementet er lettere å leve med. Bra er det at skiva inneholder både renvokal, growlevokal og ikke minst fortellerstemme, da det funker her. Det er noe herlig uforutsigbart med skiva, og lytteren får utallige fungerende temposkifter og kan aldri ane hva som kommer «rundt neste sving». Sjelden har klisjéen «twist and turns» passet bedre! De er det mange av, og stort sett er de interessante, men noen ganger så kan de virke litt kunstige. Kunstige fordi egentlig ikke passer inn, og da blir det litt flinkisfølelse som dukker opp. Noe stor sak er ikke det nevnte, og mer fremtredende er det at skiva gir oss mange og varierte stemninger. Det er slik at en av og til må spørre seg om det er flere band som spiller på skiva, og da gjerne en slags samleskive med diverse artister. Det er mye gitar på skiva, og den er stort satt meget interessant og førsteklasses. Keybaordlinjene vi får er noe som vi gjerne skulle sett at Pervey Perkin hadde satt av mer plass til. Plass til å lytte til skiva har vi selvsagt satt av, men når den er så lang så er setter det visse begrensninger. Det vi oppdager er at skiva vokser etter hvert som om en investerer tid i den. Det er interessant, fordi selv ved første gangs lytting så er dette noe som griper lytteren på en snål måte. Snål og til tider langt fra god er også produksjonen som ikke på noen måte hever produktet. Trommelyden er alt for ofte i beste fall medioker. At vi av og til føler at musikken kan benevnes ADHDProg skyldes nok at dette er unge musikere som har så enormt mye på hjerte og er så ivrige så ivrige, og det derfor blir rimelig hektisk til tider. Så vidt vi kan skjønne er de aller fleste musikerne enda i slutten av tenårene! Det er i seg selv imponerende å lage noe så ekstremt mangesidig og komplekst som denne dobbeltskiva selv for «garva» musikere for ikke å snakke om pur ungdom. Skiva to «Band Of Solistice» er for øvrig noe mer neddempet, kaldere og ikke så vill som skive en «Equinox». Det er egentlig bare bra da to skiver med ADHDProg kunne bli i overkant mye! Uansett så er vi voldsomt fascinert av disse spanjolene, og selv om alt selvsagt ikke er like vellykket så er dette ei skive som du bare må få med deg! Her er det ofte snedig «tut og kjør» på en stor sett intelligent og kreativ måte. Rolige partier avløses av harde partier, litt fandango og så litt egyptisk musikk, deretter opera som avløses av electronica før det blir pianojazz, folk, reggae, tribalmusikk osv. Anbefales for alle som vil ha kreativ og fargerik musikk som er flerfaset så det holder og som vil ha entusiasme og ungdommelig pågangsmot i bøtter og spann fra dyktige musikere. 9/30/2014