- Scott Oliva (Live After Death, The Nightmare Stage, Wind Wraith, Inner Strength, Last Vision Black og Driven) – / Vokal
- Alan Smithlee / Trommer og perkusjon
- Vivien Lalu (Lalu, Shadrane, Hubi Meisel), / Keyboard solos
- Chris Rifkin (EF5/F5, Eye of the Storm) / Gitarsolo på 'The Burning Sky'
- Stephanie Warren / Vokal på 'Reach Me'
-Joey Vera (Armored Saint, Fates Warning)

En time hvor det produksjonsmessige er skrudd minst et knapp til, og det i så måte låter bedre enn på tidligere skiver. Mosher brygg av progmetall, melodisk hardrock og ambiente eksklusjoner blir ytterlige foredlet her, og nå har Ocean Of Nights et sound som skiller seg noe ut i mengden. Musikken er ofte grandios, definitivt ambient og smått teatralsk. Det er også en rimelig fin vekting mellom det mørkladene og det mer lyse og varme, og mellom aggressivitet og det mer neddempede. Refrengene har aldri vært mer melodiøse enn nå, uten at de stort sett blir klissete av den grunn. Gitarlinjene er ofte svevende men har også til tider mothaker så det holder. Diverse tangenter teppelegger lydbildet og det er noen ganger til glede, men noen gang så blir det vel mye for vår smak. Vår smak er befinner seg egentlig ikke akkurat nøyaktig der Ocean Of Nights operer streng tatt, men vi kjenner bandets tidligere album såpass godt at vi trygt kan si at «Midnight Rising» er amerikanernes beste så langt. Verket «Midnight Rising” er treeren i den musikalske porteføljen, og Ocean Of Nights ble til i 2006 mens debuten «The Shadowheart Mirror» kom i 2009. Scott Oliva har en flott og fleksibel stemmeprakt, og bandets nye trommis Alan Smithlee synes vi gjør en god jobb. Hør bare på tromminga på «The Burning Sky» så skjønner dere hva vi tenker på. Låten byr også på en Scott Oliva i storform og lag på lag av tangenter og gitarer og viser at Ocean Of Nights kan lage episke låter, men også at de er farlig nær powermetallsjangeren til tider! Det kan vi styre vår begeistring for. Episk er også den grublende «Gone Forever», men det er «non nonsense «rock med sjarme og varme, men låten trekker ut og avsluttes ikke i tide, og følgelig blir den for lang. For radiovennlig og kommersiell synes vi «This Is Who We Are», mens «Wherever You Are er i andre enden av skalaen og er på grensen til en progressiv kjempelåt. Låten har spennende kordprogresjon og lekre detaljer og Scott Oliva gir oss bevis for at han faktisk klarer å synge i det øvre stemmeregisteret. Smekkfull av «power» er det på den til dels brutale «A World Born Of Fire» med alle dens fete riff og dundrende tromming. «Midnight Rising” er som nevnt bandets beste så langt, og det låter til tider virkelig bra, og fansen får sitt og egentlig mer til vil vi tro. Vi er litt nølende til skiva da det for ofte er noe som skurrer i våre ører, men det har sannsynligvis noe med smak og behag og ikke minst persepsjon. 10/2/2014