Karakum 2,48
Tacama 4,05
Genesis 10,33

Fabio Fernandes – Trommer
Sizão Machado – Bass
Johny Murata – Gitarer

Forbildemessig nevner de selv en variert bukett av strålende musikere som, John Coltrane, Miles Davis, The Mahavishnu Orchestra, Allan Holdsworth, King Crimson, Beethoven, Wagner, Debussy, Arvo Part og Nikhil Banerjee. Albumtittelen er fra det latinske ordet fractus, som betyr brukket, oppstykket og fragmentert. Akkurat det kan ved første lytt være et rimelig korrekt inntrykk idet musikk fremstår som temmelig ustrukturert og til dels rotete. Noen gangers spinn i spilleren, og langsomt trer det frem et betydelig mer organiske mønstre. Noe av tankegangen til Lumina er at konseptet ”Fracture Music”, er at musikken kan brytes ned i (fraktureres) deler som hver for seg utgjør helheten. ”Fractal Music” er mer enn en tittel, men er på mange måter ledestjernen for Lumina sitt musikalske univers. I dette lydbildet eller universet om en vil, er det gitt mye rom for soli, og den som evner å lytte til disse har mye å glede seg til. Det er ofte så gnistrende godt utført at en knapt vil tro det en hører, og er dristig og personlig legert. Vi applauderer bandets vilje til å gjøre ”noe annerledes”, men er noe i tvil om alt denne viljen avleirer er like vellykket. Sånn er det vel når en forsøker å skape noe nytt, og det meste låter tross alt friskt og inspirert. Uansett så er det et usedvanlig talentfullt band vi her har runder lupen, og låtkolleksjonen er variert og av god kvalitet. ”Chrystal Tower” og ”Genesis” er nok skivas sterkeste låter. Skiva gir oss ambiente og progressive elementer, og en snodig og finurlig miks av det mer sprudlende og temmelig mørke stemninger. Først og fremst er ”Fractured Music” ei skiva som er fusion med særpreg, spilleglede, dyktige musikere og bra variasjon. Stort bedre jazzrock enn dette skal du være god for å finne, men 47 minutter uten vokal kan nok få enkelte til å henge med hodet. Vi gjør det slett ikke da det er så mye spenstigmusikk å fylle øregangene med.   7/19/2012