José Luis Hernández – Trommer
Daniel Sánchez – Bass
Victor Sánchez – Perkusjon
Ada Guitart – Vokal
Ana Tirigall – Vokal på spor 7
Ed (Charlie Watts) Martínez –Ttrommer på spor 2

Gitaren har nok hentet inspirasjon fra Latimer fra Camel. ”Sinkronos” er et konseptalbum som krever sin lytter, og hvor plottet handler om et oppdrag som skal utføres etter hva vi kan skjønne, og dets viderverdigheter. På overflaten virker det å være en lettvekter med sin melodiske tilnærming, og ”snille” musikk. Skraper en derimot litt åpenbare det seg faktisk ganske mye fin velspilt musikk, men uten de skarpeste kantene selvsagt. Albumet passer absolutt best for fans av melodisk prog som Camel, Oldfield og Eloy for eksempel, men også de som liker sofistikerte melodier i en roligere setting kan finne enormt mye bra her. Klassisk musikk, jazz, Argentinske folklore, klassisk rock og progressive musikk er områder som Hyacintus smelter sammen til en ganske velsmakende miks, som er vanskelig å beskrive som annet enn Hyacintus. Særpreg kalles det til vanlig, og Buenos Aires bandet er noe for seg selv, og en fin avveksling fra det vi til vanlig lytter til. Skiva er delt i tre deler kalt ”Sueno” 1,2 og 3. Første drøm, andre drøm og tredje drøm om vi oversetter fra spansk. Vokalen er både på spansk og engelsk, men også en merkelig synging, nærmest en besvergelseraktige måter å synge på, og det meste av menneskelige sang er filtrert gjennom diverse filtrer og skaper en viss forstyrrelse. Corral har en forkjærlighet for å bruke koraktige synther, og det skaper et noe spesielt lydbilde. Et lydbilde som er rimelig komplekst og med masse stemningsskifter, og generell stor variasjon i låtene. For å visualisere dette kan vi se nærmere på neon låter, ”Mission Dada”, Explorer”, ”Heart Place” og ”Ritual Lunar”. Førstnevnte er i begynnelsen dominert av skjærende gitar og heftige synthkorder, som så sklir over i mer jazzaktig terreng med hurtig rytme, og vi får også en knallbra elektrisk gitar, og små avstikkere til funk og mer symfoniske elementer. ”Ritual Lunar” har brass synther som svinger, noe blues, og en kjempelykkelig stemning. Det er temmelig romantisk på ”Explore”, klassisk symfonisk og veldig melodisk, og det blir også en sørgmodig avslutning. Noen nærmest overjordiske symfoniske stemning er det på ”Heart Place”, hvor det også er plass for svært vakker klassikk gitar.” Sinkronos” er en plate du lett blir glad i tross i at den mangler noe røffhet, så er det svær velspilt og har så mye spennende å by på. 7/19/2012