Madripoor 3, 35
Kommune I 23,33

Aldo Castillejos - Trommer
Félix Dextre – Vokal og bass
Dolmo – Gitarer
Renato Gómez – Vokal og gitarer

Akkurat den betegnelsen er jo temmelig diffus for å si det mildt. Serpentina Satelite gir oss fem episke spor på skiva, som er en mystisk psykedelisk tur med masse viskende vokal og et sug i musikken som evner å glede. Tankene går til tyske Kalacakra og deres "Crawling To Lhasa” fra 1971, når det gjelder stemninger, mens det lydmessig tidvis kan være en blanding av Ash Ra Tempel og Stooges. Sakte og ofte sirklende riff gir oss en repetitiv og smygende følelse, og de suggerende elementene er som nevnt til stede i overflod, men også en råhet gjør at Serpentina Satelite skiller seg ut. Limakvarteten forretter en underlig og fascinerende reise på ” Nothing To Say”. En reise som ved første lyttinger ikke evner å avstedkomme annet enn enkelte anerkjennende nikk, men så får vi ketchupeffekten da det åpenbares at dette er meget bra og velspilt musikk. Psykedelisk spacerock på sitt ypperste, fra Peruvianerne! Gjennom hele skiva får vi plenty med solid og heftig gitarspilling. På ”Nueva Ola” er gitaren rimelig eksperimentell, men også svært vellykket. Lydmessig er det et varmt vinlylsound vi kan glede oss med, og det er en intensitet i spillinga som enormt bra. Visse referanser til gamle Pink Flyod og Hawkwind gjør vi oss, men også tyske band som Fauts, Ash Ra Tempel, Can og Guru Guru er aktuelle inspirasjonskilder. Drømmende og spennende lydlandskaper, korder som strekkes, men med en melodisk teft og en eventyrlig vinkling, gjør dette riktig så festelig. ”Kommune” er en hyllest til tysk hippiesamfunn på sent 60 tall, som er kaotisk og jammende, men også den med størst musikalsk spenn. Musikerne kan traktere sine instrumenter, og musikken bygger seg opp, og når enkelte heftige eruptive utbrudd. Variasjonen er bra, men kunne faktisk vært en tanke større større, og vi kunne gjerne ha sett at flere instrumenter hadde vært brukt på skiva. Uansett ei hederlig og god skive, som nok vil falle i smak hos de som liker Godspeed You Black Emperor, H.u.m., Henry Rollins og Explosions in The Sky. 8/15/2012