5 Don’t Look Back - Turn Left (05:36)
6 Travelling Man (The Story Of ESHU) (21:41)
7 Fall In Love With The World (04:35)
8 Religion Of War (03:49)
Bonuslåt
9 The Water (Alternative mix) ikke for LP (05:47)

Den store labelen InsideOutMusic har signert United Progressive Fraternity og det er et klart tegn på at her kan det utmerket vel være et nytt kvalitetsband i emningen. Matt Williams, Dave Hopgood, Tim Irrgang & Mark 'Truey' Trueack kommer fra omtalte Unitopia. Disse kompleteres av Guy Manning (Manning, The Tangent), Daniel Mash (Maschine, The Tangent), & Marek Arnold (Toxic Smile). Litt av et stjernelag altså. Gjesteartistene er definitivt fra øverste hylle i form av Steve Hackett og Jon Anderson. Så var det å sy det hele sammen, og skape musikk som låter bra og har særpreg. Målet for skiva er å skape musikk som skiller seg fra Unitopia i form av et sound som er fyldigere, mer eventyrlysten og ikke minst mer slemt og røft. At musikkompetansen er der for å nå disse målene er hevet over tvil! Problemet er å få til korreleringen mellom visjon og virkelighet. Klarer så United Progressive Fraternity det svennestykke blir da tusenkronersspørsmålet?! Låtene er jevnt over godt arrangert, riffene er avanserte og litt utradisjonelle strukturer frisker opp. Melodiene er som oftest strøkne og gjennomarbeidet, men likevel er det partier som ikke fenger nok og bunnivået er for lavt mens toppnivået er i andre enden av skalaen. Musikerne har åpenbart glede av å spille låtene og ikke minst å spille sammen noe de faktisk gjør i hele 68 minutter og 20 sekunder på dette verket. Det er noe for langt og noen låter kunne vært kortet ned og noe ikke tatt med. Musikken er som tidligere nevnt kledelig variert, og har elementer fra hardrock, jazz, world, klassisk musikk, fusion og årgangsprog. En skal være passe uoppmerksom når en lytter til denne skiva for å ikke legge merke til den episke låten «Travelling Man (The Story Of ESHU)»! Like den eller ikke, her skjer det mye! Mye, eller rettere sagt sabla lenge, varer låten med sine 21 minutter. Det trengs da det er så mye på agendaen som bandet ivrer etter å få ut til lytterne! Lyttere som får fine vekslinger mellom rå riff og milde neddempede melodilinjer. Det er et utall av eksotiske fløyter og en hardrockbolk avløses forbilledlig av diverse blåsere, keltiske scenarioer, midtøsten vibber osv. Låten er et musikalsk festmåltid for de som liker store episke låter som ruller ut tonefølge til et konsept. Et konsept som er om «den reisende mann», og hvor det musikalske er ivaretatt på en storartet kreativ og spennende måte. Spennende og kreativ er «We Only Get One World (Overture)», som også utmerker seg med å være en symfonisk, røff og rimelig bombastisk fin låt. Fin og svært variert er også tittellåten mens enkelte andre låter ikke fenger nok i enkelte partier. I sum er dette ei bra skive, men vi tror likevel at vi enda ikke har hørt det beste fra United Progressive Fraternity. Vi tror nemlig at når dette prosjektet får modnet ytterlige, så vil kvaliteten heves og bunnivået ditto, og vi ser frem til neste utgivelse. I mellomtiden er det så mye bra her som er vel verdt å lytte til. 11/13/2014