5. oWo
6. Wom
7. Oma
8. Man
9. Woman

Salim Ghazi Saeedi – Alle instrumenter

Før han gikk solo var han leder av bandet Arashk som ga ut tre skiver, og først ut var “Abrahadabra” som kom i 2006. I 2007 kom så “Sovereign" og “Ustuqus-al-Uss” fra 2008. I nåtid er Saeedi en mangeartet kunstner har en rekke kunstneriske evner herunder coverkunst, tegner, komponist, gitarist, miksing, produsering, bassist, keyboardist, trommearrangør, produsent osv. Musikken til denne tusenkunstneren er rimelig variert, men har uansett en del avantgarde elementer i seg, og tanken går blant annet til Francis Vincent Zappa. Andre relevante musikkonstellasjoner er Art Zoyd, John Zorn, Mike Oldfield og aller mest Univers Zero, Enid. Gitarspillinga til Saeedi har en del til felles med Robert Fripp, men det er antakeligvis utilsiktet så vidt vi kan skjønne. «namowoman» er en smeltedigel på sett og vis, og denne iranske musikeren har særpreg i bøtter og spann. Han blander villig vekk jazz, metall, prog, klassisk Persisk musikk o.sv. og får det faktisk til å fungere forbausende bra. Det er også rimelig utfordrende musikk noe den underliggende vinklingen mot avantgarde terreng bidrar til. Likevel er verket vakkert og samtidig fascinerende, og det i seg selv ganske så imponerende. Skiva er et konseptalbum, med en slags ordlek hvor det hele begynner med «namoW» og ender med «Woman». Fra låt 2 til 7 så tar en de to siste bokstavene i den forrige låttittelen og setter først i neste låttittel osv. og så plusser en på med en bokstav, hvorav låt to henter første bokstav fra mowoman osv. Kanskje en slags iq test eller noe enda mer kryptisk? Coveret er den ene versjonen av maleren Caravaggio sin «Medusa». Medusa er for øvrig hentet fra gresk mytologi, og var det monsteret som hadde levende giftige slanger som hår. Ved å se dirkete på henne ville man bli forvandlet til stein. Et temmelig nifst og mørkt scenario det der! Musikken til Saeedi er da også ofte nifs og mørk, men også vakker som fy på sin måte. Innsiden av coveret har en del tekst på et språk som Saeedi har funnet opp selv og som han kaller Babelish. Et eget språk er jo uventet og nettopp det uventede er noe Saeedi får dyrket til fulle på dette verket. Så det å forvente det uventede er noe en kan forvente. Musikken er gjennomsyret av originalitet og mye er fjernt fra vanlige strukturer, men samtidig er musikken forbausende tilgjengelig å «god» å høre på. At dette er Saeedi sitt beste verk er utvilsomt, og samtidig viser det en musiker i utvikling og som er søkende og ydmyk. Arrangementene er rimelig komplekse og gitararbeidet er av den subtile sorten som gjør at en gleder seg til å lytte mer! Låten «Wom» har en perfekt kalibrert groove og har mye til felles med estetikken til franske Magma. På «nam» er det en stor og bred musikalsk meny som serveres. Litt av østens mystiske vibber frisker oppi en RIO inspirert låt, som også har elementer av Canterburyprog og ikke minst fra fabelaktige Univers Zero o.s.v. Hele låten er sirlig og delikat komponert og arrangert av Salim Ghazi Saeedi. Skiva er en mørk kammerrock perle med mye eleganse, intelligens, musikalsk komponeringskompetanse og best av alt den er ok å høre på allerede første gang! Siden vokser den seg enda større og er i ferd med å bli et monumentalt verk innen sitt segment. 11/17/2014