Marek Romanowski – Trommer
Strykekvartett
Agnieszka Sawicka
Jakub Kowalski
Anna Krzyzak
Wojciech Skóra

Bassisten i bandet, Lukasz Lisiak forteller om en innspillingsprosess hvor entusiasmen med tiden nådde de store høyder. Årsaken var blant annet at det nye reformerte Osada Vida trigget både nye og gamle medlemmer. Det å musisere og spille inn musikk sammen med nye musikere var altså en utløsende faktor til entusiasme og ytterlige økning i spilleglede. Det bør den oppmerksomme lytteren til «The After-Effect” ha en mer enn fair sjanse til å få med seg! Bandet startet for øvrig opp i slutten av forrige århundre da de to barndomsvennene Lukasz Lisiak og Adam Podzimski oppdaget at de hadde samme musikksmak. Snart dukket enda en kamerat opp i form av Blazej Kubica og dette hardprogbandet var i gang. De valgte egentlig ikke spillestil det ble bare slik helt naturlig. Bandnavnet er noe mer bevist da det i Benin er en liten landsby hvor beboerne leve rimelig avsondret fra resten av verden. Her lever folk virkelig i harmoni med hverandre og omgivelsene og babyene blir avlevert til pytonslagene som passer de for alle farer i bushen! Navnet på landsbyen er selvsagt Osad Vida! Hvorvidt dette bare er en vandrehistorie og ikke sann vet vi ikke, men det er i alle fall en god historie. God er også bandet sin «formålsparagraf» at den eneste begrensningen i musikken til Osada Vida er at det ikke er noen begrensning. En mangel på begrensning som kommer til uttrykk ved at polakkene har er solid variasjon og her til tider faktisk tråkker inn i et terreng som best kan beskrives som grønsjprog! En slik tidvis flørt med Seattlesoundet gjør at Osada Vida definitivt skiller seg ut og har rikelig med særpreg. Best av alt er selvsagt at det låter bra. Tidvis sniker det seg inn elementer fra jazz og selv om musikken i hovedsak er melodiøs så er det tidvis er mer grublende og innadvendt stemning enn før Kvintetten har også hint av noe floydsk og mer enn hint av moderne prog hvor gitarene fører an men enn keyboardene som ofte inntar rollen som ydmyke og stemningsskapende medhjelpere. Produksjonen er snerten og delikat og yter bandet full rettferdighet der de er søkende kunstnere. Kunstnere som så langt det er mulig søker å utforske nytt musikalsk terreng uten å virke kunstig fokusert på å nå et slikt edelt mål. Vitamin String Quartet er med som gjesteartister og gir ytterlige kulør til et allerede fargerikt album. En av de aller mest fargerike låtene er «King Of Isolation» med dens metallelementer og skarpe gitarer og dempende pianospilling. Den vakre låten «Sky Full Of Dreams» har nydelig vokal og strykekvartett og den pastorale stemningen sementeres ytterlige av piano- og gitarlekkerbiskener. Den røffe og rocka «Haters» er en frisk og energisk låt med sin ytterst varierte vokalutøvelse hvor det vekselvis snerres, synges growles og viskes. Låten byr på en snedig vekselvirkning mellom neddempet piano og harde gitarriff som skaper spennende og varierte rammer for låten. Når så også fiolinen lekent kommer med er skaperverket komplett og en kreativ låt er skapt. «Restive Lull» er en vakker instrumental låt hvis dynamikk kommer fra en fin vekting mellom sparsommelig instrumentering og en mer tett vev av instrumenter. “The After-Effect” er variert, spennende, kledelig eventyrlystent, velspilt, meget bra gjennomtenkt og kreativt album. Et album hvor polakken forsøker å gjøre ting noe enklere enn før da de tror at det øker skaperevnen. Det er vellykket! 12/8/2014