8. Midnight Rain 4:29

Tohpati Ario Hutomo – Gitarer
Chad Wackerman – Trommer
Jimmy Haslip – Bass
Pak Kompyang – Vokal
Iwan Wiradz – Vokal
Tohpati - Tribal Dance http://www.tohpati-music.com/ Viktigst blant disse sideprosjektene er sannsynligvis solokarrierer under Tophati navnet. Dette konseptet er styrket med bassisten Jimmy Haslip kjent fra Yellowjacket og ikke minst tidligere Zappatrommis Chad Wackerman. Snakk om rytmeseksjon de luxe! Tophati benytter seg av vokalsamplere slik at musikken ikke blir helt instrumental. Smart det. Med en tittel som inneholder ordet tribal, så er det jo i det minste åpenbart med noe av det en har i vente på skiva. De fleste låtene starter da også med til dels metallisk perkusjon og «tribal» i en hardtslående jazzrock setting hvorpå Tohpati kan boltre seg. Mannens evner som gitarist er formidable og han har noen underholdene soloer, men best av alt så er det spennende å høre på. Jada, teknikken er utrolig, men det er likevel så lyttbart fordi Tophatia aldri poserer men leverer. I tillegg så er det en musikalsk kjemi av format mellom Wackerman, Haslip og Tophati. Slikt skaper dynamisk musikk som er høyst levende og tiltalende. På begynnelsen av «Spirit of Java» er det en saktebrennende hard doomaktig stemning som pensles ut før det blir mer eplekjekt og rytmisk frodig og med riffing i fokus. I fokus på tittellåten er det variasjon. En variasjon mellom sologitar fra Tophati, smektende samspill med Haslip, og ikke minst at hele trioen opptrer som en enhet med en formidabel dynamikk. Dynamikken er også stor om en velger å se låtene «Savan» og «Run» under ett! «Savan» er med rolige og svale gitarlinjer, før «Run» påvirker hjertepumpa med sin gigantiske funkriff. Rett så velklingende og melodisk er «Red Mask» som også prydes av potente riff og gnistrende gitarsoloer. «Tribal Dance» er smakfullt anrettet men i bunn ligger det en tiltalende rå- og villskap som vil trigge gitarelskere. Skiva har også nok rockelementer slik at det ikke bae er jazzrockelskere som vil like dette, og slik sett favner verket bredere enn mange av Tophati sine kolleger.i en Instrumental prog setting i randsonen mellom kontemporær jazzrock og rock viser Tophati og co. at deres samspill er meget kreativt og lyttbart. Trioen kreerer en potent synergi som gir verket en utstråling og kraft som er besnærende. 12/9/2014