2. Ljetni Hit (7:07)
3. 58 (7:37)
4. Anunnaki Dance (17:10)

Boris Brozovic – Trommer og perkusjon
Siniša Mraovic – Gitarer, Roko Margeta – Keyboards og synther
Tihomir Zdjelarevic – Bass

Med en utstrakt bruk av «vintage» instrumentering trengs ikke rare deduksjonsevnen for å skjønne at retro er et stikkord her. Andre stikkord er et psykedelisk/spacerock band med influenser fra 60 og 70 tallets krautrock og britisk prog scener. Målet med musikken er å gi lytterne «vintages sounds» i sin originale form. Det var for fem år siden at Siniša Mraovic og Boris Brozovic forente musikalske muskler og kompetanse og formet bandet. Siden kom de to andre også med og det ble en intens turnering før de omsider fikk ut sitt første verk. Et verk som er totalt instrumentalt og da hviler mye på spennende fraseringer og gode og interessante ideer. En god ide er så absolutt bruken av så mye analog instrumentering som fører til et varmt sound. Skiva er på to sekunder nær på førti minutter og nesten halvparten går med til episke «Anunnaki Dance». En låt som byr på både brusende og berusende lydlandskaper herunder heftig og sneisne gitarløp og ikke minst herlig Hammondorgel. Låten byr også på forførende bass- og trommepartier og nærmest som en bonus, varierte og ofte grådig bra stemninger. «Anunnaki Dance» er et realt stykke psykedelisk spacerock som også har klare føler til krautrock og jazzterritorier. Det er noe spontant og genuint over låten, og det kan gjerne skrive seg fra at all musikken på skive er spilt inn live uten noen form for overdubs. Det kan bandet tillate seg fordi de besitter så stor musikalsk kompetanse, og det er alltid et pluss i vår bok. Pluss også for varmen skiva utstråler, og skal vi pirke litt så kunne groovet vært enda heftigere. Produksjonen er heftig nok, og gitarene ditto. Gitarlyden er dog mest inspirert av den engelske tidlig psykedeliske scene. Roko Margeta tar seg av tangentene og han gjør manns jobb, og er virkelig verdt å låne øret til! Noen keyboardsspillere har en hang til litt eller mer enn litt koketteri, men Mr. Margenta er genuint opptatt av å levere varene. Han er bandets viktigste brikke og på mange måter limet i Lizard Exist sitt sound. Et sound som er spekket med variasjon og lytteren blir ført hit og dit på en tiltalende måte, og det ikke akkurat er forutsigbart hva som dukker opp rundt neste sving. Slikt er alltid spennende, og når det gjøres med stil og finnesse blir det rett og slett bra musikk. «Baminja» byr til å begynne med på fete basslinjer og gitarer i et spaca modus før blant annet jazzens forunderlige verden utforskes. Låten blir suksessivt mer intens og heftig før den mot slutten klatrer mot et psykedelisk crescendo. Lizard Exist er et band som har nok særpreg og variasjon til at vi er vel tilfreds, og som med over gjennomsnitts gode komposisjoner er dette noe vi kan anbefale innen denne sjangeren. 3/26/2015