Massimiliano Milesi - Soprano saksofon
Dalila Kaynos – Vokal
Stefano Luigi Mangia – Vokal
Luca Cattani – Sopran vokal
Vito Antonio Indolfo – “Spelling” Ema Franssens aka Kasjaanoova – Prevokal og sjamanske lyder
Luca Milano – Etnisk- og gotisk vokal

Ja det vil være så inn i granskauen latterlig påstand at det er hinsides all sunn fornuft. Milano kjører sitt løp og følger sine kunstneriske instinkter og leverer musikk som er innovativ og spekket med egenart. Med glimt i øyet hevder Claudio Milano at han er italiensk prog sin Antikristi fordi måten han gjør ting på er så totalt blottet for vanlig normer. En slags progressivt opprør mot prog på sett og vis! Det er i seg selv mer enn lettere morsomt og også et paradoks! Da er vi nære en prinsippdiskusjon om prog, og den skal vi stort sett la ligge. Vi kan bare fastslå at det som en gang var tuftet på å bryte ned strukturer og å dyrke ny musikalsk mark i en progressive setting, nå har mange musikere som forholde seg til fastlagte strukturer og regler. Dobbeltkretstekning kontra enkelkretstekning. En voksende tilhengerskare for Nichelodeon tilsier at musikken treffer noen strenger som gjør at bandet når frem til stadig flere. Det er sannsynligvis et kvalitetsstempel da avant prog jo ikke akkurat er noe som til vanlig har hærskarer med svorne fans. «Ukiyoe» er bare det tredje verket siden debuten i 2010, men det har nå kommet ut diverse annet nytt materiale herunder liveskiver og spesielle samlere, så Nichelodeon er et høyst levende band. Levende er så absolutt også «Ukiyoe» hvor så mange som tretti hjerter som banker ivrig etter å være med på noe som må ha vært en spesiell musikkopplevelse. En opplevelse på siden av det meste vi har hørt og hvor musikerne med store og små bidrag har puslet sammen knapt 46 minutter med musikk. En musikk hvor tradisjonelle progartefakter ikke finnes, og det er en liten hærskare av uvante instrumenter og lyder som møter lytteren. Sjelden har utsagnet «forvent det uventede» passet bedre», men samtidig er det likevel forbausende lyttbar musikk! Den ultrakorte låten «Oh Ma - Nel Mare Che Ho Dentro» er regelrett stenket i intrikate lyder og avgir en merkelig men distinkt og delikat galskap! Den fabelaktige stemmen til Milano er høyst til stede i «Veleno», og understøttes av mekaniske lydkollasjer. Stemmen til en kvinnelig sopran kommer og går og skaper en følelse av uhygge. Denne uhyggen bygger seg ytterlige opp rundt midtveis i låten, da det er et stemningsskifte og det blir en virkelig mørk og mystisk atmosfære. En atmosfære som pensles ut ved at instrumenter som klarinett, cello, fiolin, orgel, kontrabass og diverse elektronikk som sørger for et sonisk skremmende lydlandskaper. I låt etter låt leverer Milano sitt musikalske og unike uttrykk og nærmest tryller frem varierte og høyinteressante lydbilder som lett fester seg i hjernebarken. Når er har lyttet rimelig intenst til «Ukiyoe» så vil lytteren trolig være så full av inntrykk at selve fordøyelsen av disse vil ta noen tid. Etter hvert vil nok skjønne at dette er uredd o egenartet musikk som kan virke noe panisk men på en svært forståelig og faktisk spennende måte. Verket er fullt av gode og stort sett velfungerende musikalsk idéer, og skal du i 2015 ha ei skive utenfor «highway» så er meget sannsynlig «Ukiyoe» «Your way»! 5/5/2015