Dear Horatio (2007) 5,04

Kevin Heard – Vokal og nesten all instumentering
Tim Jones – Vokal og gitarer på spor 1 og 2
Neville Madison – Synther på spor 2
Vic Harrison – Vokal på spor 2
Norman Emerson- Trommer på spor 2
Som forsterkninger stiller de dyktige gjestemusikerne, Tim Jones, Neville Maddison, Vic Warrington og Norman Emerson. Alle låtene kommer pent i kronologisk rekkefølge med unntak av «Heresy» fra 1999 som plutselig dukker opp før enkelte låter fra 1993. Hvorvidt det har noe med tittel å gjøre (kjetteri) er vi usikre på? Uansett så er det noe merkelig, men pytt, pytt det er jo en bagatell. Vi merker oss også at låter fra 1988 og 1993 er overrepresentert på skiva. Det er da rimelig å anta at Mr. Heard hadde noen svært kreative år da? Betydelig mindre basert på antakelser er det å regelrett fastslå at låtene har et folkfundament og er tuftet på melodisk teft og eklektisk vinkling. De fleste låten bygger på små poetiske plott som holder rimelig høyt nivå. Rundt 1990 så vinklet Heard musikken sin mot en mer elektronisk fundamentert tekstur, men fortsatt er det klare folkelementer. Disse elementene farger skiva positivt. Årsaken er at folkvinklingen er rimelig kreativt strukturert, og det er ofte spennende saker. I tillegg så er akkordlinjene og vokallinjene av den mer fengende sorten, og Heard har definitivt teft for den gode melodi. Tidvis så sitter melodien allerede fra først note, og en såkalt spennende «hook» setter da lytteren i godlune. Melodiøst altså. I tillegg er det en tiltalende ubekymrethet over musikken slik som i «The Foggy Road». En låt som best beskrives som slentrende og som har lekre detaljer og hvor det til tider trås der ska musikken bor. Folkelementene dukker opp i den fine distinkte låten «Tongues Of Fire» som også har prog på agendaen, mens den rolige «This Tapestry» er spekket med folk og nydelig akustisk gitar og ditto refreng. Den elektroniske instrumentale og dansbare låten «Airborne» er jazzstenket, mens for eksempel «The Scorpion» har mye popsensibilitet. Rett nok er det en noe vindskjev og psykedelisk pop på «The Scorpion», og låten er vel anrettet og kreativt legert. Kreativiteten til Heard gjør så absolutt sitt til at dette blir hørbar musikk og ikke bare ei vassen popskive. For eksempel er «Future History II» en ballade med en snurrig vri! En vri som går på å kjøre opp tempoet kraftig og så fylle på med synther fra ytterste verdensrom. «Timeline» er knapt fylt opp med musikk som noen gang kan bli vår store favorittmusikk, og det er også en produksjon som er noe snål i våre ører. Det sistnevnte er noe rart fordi Stone Premonitions jo til vanlig er svært dyktige til å produsere musikk! Sannsynligvis er det p.g.a. at råmaterialet ikke er spilt inn under førsteklasses omstendigheter. Musikken er artig popmusikk som reddes av kreativiteten til Heard og alle hans stunt og snurrige vendinger. Det blir vel mye bruk av elektronikk utover på skiva som nevnt. Selv med en del innvendinger mot «Timeline» er dette så definitivt ei skive som går utenpå mye av musikken fra samme segment og tidsepoke. 6/29/2015