The Unknown Unknowns

Phil Jackson - Vokal, keyboards, gitarer, perkusjon og FX FX
John Simms – Vokal, gitarer, bass, trommeprogrammering
Maxine Marten - Vokal
Paddi – Trommer og perkusjon
Tim Jones - Bass

Første skive «Reality Quake» i år 2000 var et rent enmannsprodukt, og alt ble spilt inn hjemme hos Jackson. Med årene er det blitt flere og flere som er involvert, men det som ikke har forandret seg er Jackson sin sans for å ha lyrikk med mening. I så måte hører Paradox One virkelig hjemme hos labelen Stone Premonitions som jo er kjent for nettopp lyrikk med mening. Coverkunsten, grafisk design og fotoer er av musikeren Kevin Heard som også hører hjemme under Stone Premonitions paraplyen. Tim Jones fra behørig omtalte Stone Premonitions står for produksjonen, og som alltid fra den kanten er det førsteklasses arbeid. Jackson startet for øvrig sin musikkarriere i en progrockgruppe ved universitetet i Dundee. Mye fakta til nå, og så til musikken. En musikk som er tuftet på at det rytmiske gis rikelige med plass i åpningen av låtene. Paddi sin trommer og bassen til Tim Jones råder scenen i begynnelsen av en del av låtene. Etter hvert siger John Simms svært subtile gitarlinjer på og Maxine Marten sin nydelige vokal blir også en integrert del av lydbildet. Til slutt er det sjefen skjøl, Phil Jackson, som kompletterer den musikalske teksturen med sine utallige og varierte instrumenter. Vi har spesielt sansen for Hammondorgelet som passer ypperlig inn i denne ofte rett så spacepregede men atmosfæriske musikken. Bandet har for øvrig rikelig med fellestrekk med Census Of Hallucinations forunderlige og eventyrlige verden. Tekstuelt så handler det om den avmakt mange mennesker føler overfor verdens kav og mas, manipuleringen, krigene, urettferdigheten, depresjon osv. I sannhet universell tematikk! Tittellåten er basert på fortellerstemme og lettere eksperimentell i utførelsen. Låten har elementer av blues og prog og ikke minst en grovkornet country, og denne miksen funker til tusen i denne spennende låten. Spennende er det også med dynamikken som skapes når det alterneres mellom neddempet musikk og mer rå melodilinjer og ditto riff. Rå er slett ikke «Waiting In Airport», men heller lengtende og subtil og ikke så lite radiovennlig! Låten er basert på Richard Gorman sitt dikt, og fanger til de grader opp stemningen som oppstår når en venter lenge på en flyavgang. På den folk inspirerte, komplekse, dramaturgisk velutstyrte låten «In Ethereal Soldier Part 1» får vi møte Maxine Marten sin supre stemme. Låten er atmosfærisk til tusen, og stemningsmettet og avhengighetsskapende. Mer eksperimentell og med en herlig, velfungerende stilistisk lapskaus er «All The Way». Her får vi kort sagt det meste som en ekte musikkelsker kan be om i en låt! På den saftige, proglegerte, melodiske og potente låten «The Unknown Unknowns» er det en fin spacesteming i en låt med sug og fremdrift. «This Fragile Peace” er ei skive som har mange lekre detaljer og nyanser og som er variert og meget vel anrettet. Det er også ei skive som har slitestyrke og som en ikke blir lei av i det skiva vokser seg stor og sterk over tid. Årsaken er kanskje at viljen til å tørre eksperimentere å ta sjanser er til stede i en setting av atmosfærisk prog som også har nok mothaker som gjør oss meget vel tilfreds med verket. 6/29/2015