Amorous
32
Now

Gene H. Bass - Trommer og perkusjon
Matthew B. Mayes – Vokal, gitarer, banjo og guilo (banjoliknende instrument)
John M. Meyer- Gitarer, bass, G strings, elektronikk og bakgrunnsvokal

I 25 år har amerikanerne fått anledning til å utvikle seg før verden har fått muligheten til å høre hva trioen er i stand til å snekre sammen i studio. Raptor Trail er for øvrig en vakker plass i statene som ifølge disse musikerne representerer den ultimate skjønnheten i naturen og den perfekt balanse og overgangen mellom liv og livet etter døden. Musikalsk så er bakgrunnen til Meyer og Mayes rimelig forskjellig. Meyer komme fra et røft gitarbasert musikkmiljø hvor gitaren stemmes til D, mens Meyer har bakgrunn i bluegrass hvor det banjoliknende instrumentet Guijo er i front. Egentlig så skulle ikke disse to herrene ha så mye felles musikalsk, og det å lage musikk sammen burde også by på store og tilnærmet uoverstigelige utfordringer. Pussig nok så er den musikalske kjemien utmerket! I tillegg så gjør det at duoen er så forskjellig at de utfordrer hverandre, og derfor driver de hverandre ut av deres respektive komfort soner. Slikt kan utmerket vel være rammebetingelser for kreativitet og kunstnerisk utfoldelse på høyt plan. Sistemann i trioen er Gene H. Bass og hans instrument burde jo basert på navnet vært enkelt, men han står likevel for tromminga på skiva! Bass og Meyer har spilt sammen i utallige band sammen, og herunder tolv å sammen i jambandet Jupiter Coyote. Innspillingsmessig så har trioen spilt inn mye hver for seg i sine respektive hjemmestudioer, og det har vært en heftig utveksling av filer ved hjelp av nettet. Til slutt har så Meyer stått for en forbausende bra produksjon og mixing. De som lurer på hva en guijo er får svaret her, https://www.youtube.com/watch?v=fv3w76G_qkA Svaret på hva slags musikk Raptor Trail forretter får en ved å lytte konsentrert til denne skiva. Vi hører lekre detaljer i arrangementene, og en musikk som utforsker flere sjangere. Blues, hardrock, klassisk rock og prog. Sistnevnte er mest fremtredende på «Gravity Times Ten», som er en rytmisk skarpskårene låt. Bass og trommer samhandler og leker seg på en finurlig måte, mens gitarene tilfører fylde og subtilitet. Mer forvrengt men ytterst sneisen er gitarene og gitarsoloen på «Come And See»! Likevel er det faktisk bassen til John M. Meyer som er i førersetet og som driver låten fremover. Den godeste Meyer leker seg også med diverse elektronikk som i denne settingen funker til tusen. Knallbra låt! “Amourous” er bluesinfisert, mens “Smaller Than You” groover skikkelig og “Selma” har en ujålete melankoli. Ujålete er også et ord som passer om Raptor Trail, de simpelthen leverer varene uten noe snikksnakk. Skiva er rett nok basert på mye nedlagt arbeid i bandets sitt tekniske metermål. Musikken føles ekte, er velspilt, og det ligger mye omtanke bak hver låt. Det er ei skive med rock av det mer subtile slaget som knapt oppfinner kruttet på nytt, men som er velspilt og som befester Raptor Trail som et band å se opp for. 7/11/2015