8. I Feel Blue
9. Take Your Soul
10. Chronicles of a Dark Machine

Johanne James – Trommer og vokal
Dave Lugay – Bass
Aaron Waddingham – Gitarer

De klarer derfor å låte noe ulikt mange andre. Å låte ulikt andre er jo bra, men om det låter fælt er det jo alt annet enn bra og forfriskende. I klassen for forfriskende stiller så absolutt lyrikken deres som har klare politisk undertoner. Enig eller ikke enig i deres politisk syn så er det alltid bra at musikere har klare meninger som fremføres på en tålig verdig måte. «People Of The Free World» og «Captain America» har noen rimelig harde ballespark til USA. I det hele tatt så er ikke denne skiva preget av optimisme og tro på en strålende fremtid på planeten Tellus. «Chronicles Of A Dark Machine» er tredje opus fra bandet og slippes av den energiske labelen Cherry Red Records, og Karl Groom er produsent. Nevnte Groom er for øvrig gitarist i Threshold hvor Kyrbgrinder sin trommeslager Johanne James også spiller. James er en habil trommeslager og har da også vunnet prisen som årets trommeslager fire ganger hos Classic Rock Society. Litt spesielt og uvanlig er det også at trommis James også står for det vokale, og han gjør det da også med stor innlevelse men det låter allikevel ikke bra. Et kroneksempel på en trommevokalist som burde nøyd seg med trommestikkene. Kombinasjonen trash og prog er på menyen på åpneren «Slipping Away», og da settes standarden. Det låter hakkete, tunglynt og med lite som evner å trigge en lytter. Slik forsetter det i låt etter låt og det blir mye metall infisert med funk og prog, og langt mellom godbitene. Dette er ikke musikk for meg, men at det utmerket vel kan være topp for noen «metalheads» er ikke usannsynlig? 9/2/2015