8. Undergrowth

Jim Grey – Vokal
Zac Greensill – Gitarer og vokal
Dave Couper – Bass og vokal
Geoff Irish – Trommer
Sam Vallen – Gitarer og alt annet

Caligula selv var ravende gal og het egentlig Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus og regjerte fra år 37 til 41 etter Kristus. Caligula hadde store planer om å utnevne sin kjære hest «Incitatus» til konsul. Så fra historie til musikk. Caligula`s Horse anno 2015 er et femhodet band fra Brisbane i Australia som spiller progmetall. Bandet henter inspirasjon fra både her og der og er rimelig eklektiske i så måte. De to foregående skivene har blitt vel mottatt stort sett, og «Bloom» viser et enda mer modent band. Et band som kommer opp med en stemningsmettet, moderne og levende musikk. En musikk som har noe tiltalende småmystisk over seg, og som er kledelig mørk og melankolsk. Kledelig er også bandet sitt vokalfokus, og at musikerne har samhandling fremfor å nærmest «overby» hverandre i sin streben etter å vise seg frem en og en. Nevnte budrunde fører som oftest bare til et rotete lydbilde og en musikk som ikke er lett å få tak i. Vokaldrevet musikk med atmosfære er det Caligula`s Horse er gode på, og derfor er bandet sitt fokus i så måte et smart trekk. Musikalsk så er det ikke revolusjonerende saker, men at hver låt har noen små lekre detaljer som setter seg i hjernebarken på lytteren. Detaljer som for eksempel spennende kordprogresjon, tekniske riff, vokalt snadder, suggererende partier, gitarriff som groover osv. Vokalt har Jim Grey tatt store steg kvalitetsmessig siden forrige skive, og nå er han virkelig en vokalist med kvalitet. Kvalitet har også den flotte låten «Firelight» som klokker inn på under fire minutter. Likevel så er det en låt hvor det skjer mye selv om akkurat det krever noen lyttinger for å oppdage. Ganske så variert er den beste låten på skiva, «Marigold» som alternerer besnærende mellom rolige og vakre passasjer og hard riffing. Refrenget på «Marigold» er av den avhengighetsskapende typen, og må bare oppleves. Oppleves bør også den mest rå og harde låten «Rust». En låt med refreng spekket med hooks, og gitarlinjer med inspirasjon fra djent, og rasende tromming. «Bloom» har et låtsortiment som de fleste som bekjenner seg til prog og metall bør finne en god del å glede seg over. Skiva er passe ambisiøs, tidvis subtil, definitivt gjennomtenkt og det vakre og det røffe står skulder ved skulder. At det tidvis er i overkant mye Opeth influenser lever vi godt med. Årsaken er at det er rimelig grunn til å anta at Caligula`s Horse har så mye talent og vilje, at ved neste korsvei så har de meislet ut et enda mer egenartet lydbilde. 10/20/2015