3. Obscure Knowledge [Part III] 12,39
4. Obscure Knowledge [Part I - "Radio" Edit].

- Emmett Elvin / Fender Rhodes, Hammond orgel og synther
- James Sedwards / Bass
- Kavus Torabi / Gitarer
- David J. Smith / Trommer, perkusjon, keyboards og lyder

Et verk med en viss manko på fantasi hva gjelder låttitler! Årsaken er at skiva har tre låter og alle heter det samme som selve skiva, «Obscure Knowledge»! Betydelig mer fantasifull er musikken som utforsker rockens grenser, og dette er smått originalt og avantprog terreng besøkes flittig. Flittige var også herrene Dave Smith (trommer) Og Matt Thomsen (bass) på midten av 90 tallet da Guapo begynte som en duo der de spilte posthardcore støyrock i samme gata som Jesus Lizard og Shellac. En rimelig stor utvikling i lydbildet har det blitt, og diverse stilistisk påvirkning har tilkommet. Bandet er pr dato et av verdens mest respekterte moderne, eksperimentelle, psykedeliske progband. På årets skive var planen å ikke ha så lange låter som på «History Of The Visitation» fra 2013. Tanken var god den, men selvsagt kunne Dave Smith og co. ikke fatte seg i korthet. Rett nok er skiva delt opp i tre låter offisielt, men det er likevel snakk om en låt 43 minutter som tar lytteren med på en forunderlig reise. En reise gjennom tid og rom, en scenisk reise gjennom New York minimalisme, vindskeiv funk, støydroner, jazz fusion, avant metall og alt annet som Guapo føler for å utforske. Alt som føles riktig og viktig å putte inn i den musikalske teksturen havner nettopp der! Det å følge instinktene deres og å utforske gjør at Guapo er et band som stadig utvikler seg, men samtidig så stabiliserer de seg! Med det stabile tenker jeg på at årets skive er den andre på rad med samme besetning, og det åpner opp for enda bedre samhandling. Der forrige skive var mindre bassorientert og mindre aggressive er årets skive riffbasert og med en såkalt rød tråd. Tråden jeg refererer til er melodilinjer som ligger i bunn hele tiden og binder verket sammen. Guapo fyrer på «Obscure Knowledge» opp en gammel musikalsk artefakt i form av bass som virkelig groover. Skiva har også en rett så spaceaktig følelse til tider, og dette bidrar sammen med det øvrige sortimentet til en ofte fascinerende og suggererende musikk. En musikk som er totalt instrumentalt, men det går fint da det er såpass mye spennende å låne ørene til. Det hører med til historien at alt på skiva ikke er like spennende, men da er det bare å vente litt så kommer det garantert snart noe som trigger! Guapo er et skapende band, og som en bonus er de i en verden overbefolket med gigantiske mengder musikk, også litt nyskapende. Guapo har et sound som faktisk ingen andre har så vidt jeg kan skjønne, og det er i seg selv temmelig heftig. Enda bedre blir det også når vi tar med at det ofte låter bra og tidvis er kledelig intenst. Musikken til Guapo er for den eventyrlystne som ønsker kreativitet og uvante lydlandskaper. De som vil har mer av det samme og det gamle trygge og gode (?) bør skygge unna. Vi andre kan lytte til og hygge oss med Guapo og deres variant av RIO/Avantprog. For å riktig få med seg alle detaljene i musikken så bør verket spilles med noe tålig gode hodetelefoner. 11/11/2015