Helge Martin Framnes - Vokal
Frank Hammersland _ Bass & vokal
Jørn Raknes - Gitar & vokal
Jo Bakke - Gitar & vokal
Erik Ruud - Trommer & vokal
Björn Fløystad - Diverse instrumenter, vokal og produksjon
Denne gang med nye musikere og nytt album, og det var på høy tid da er det er gått 11 år siden «Vampire Songs», som var en lovende debut. Årets verk er ikke ulikt forgjengeren på mange måter, og således er det ikke en musikalsk revolusjon «Beautiful Night» byr på. Om ikke revolusjonerende så er det en annen innfallsvinkel til musikken denne gang. Alt er spilt inn live på fem hektiske dager i studio. Der skiller årets verk seg ut, da «Vampire Songs» var rimelig gjennomarbeidet og behandlet musikk. Uansett så åpner ofte en slik livesetting opp for noe friskt, røft og intenst i musikken. En musikk som har Helge Framnes ultradype og upolerte stemme i sin midte, og han tidvis messer, hvisker og tilsynelatende vrenger sjela si. Det hele kontrasteres av de fem øvriges klokkeklare og vakre koring. Det er atmosfærisk rock som nok passer til sene kvelder og lyse netter og hvor Nick Cave, Tom Waits og Leonard Cohen er noen av inspirasjonskildene. Arrangementene er gode og står bra til musikken men ikke alt av låtmateriale fenger meg. For eksempel «End Of July» og «Don`t Go» som blir vel countryladne og seige og langdryge. Bedre er da singelen «Eyes Closed» som lett fester seg i hjernebarker og nok tar bolig der i det minst for en stund. Den dystre, smygende men lekre «Beautiful Baby» hviler på en seng av iltre gitarer og er en flott åpning på skiva. Det øvrige er sonisk sett høyst oppegående innen sitt segment, og således å anbefale for de som vil ha stemningsmettet mørk musikk. Jeg synes låtene tidvis blir litt for lange, og derved noe ufokuserte og det trekker helhetsinntrykket noe ned. Det mystiske element som hele tiden vaker i musikken gjør at denne ofte styggvakre musikken evner å huke i det minste litt tak i den oppmerksom lytter. «Beautiful Night» er likevel ei skive som jeg har en noe ambivalent forhold til da jeg både er til dels fascinert, men også tidvis faller av lasset og mister interessen. 12/4/2015