9. Walk Away

Thomas Espeland Karlsen – Vokal
Eirik Wik Haug – Gitarer
Olav Areklett Vikingstad – Gitarer
Patrick Andersson – Bass
Pål Gunnar Dale – Trommer

Tiebreaker fra Odda lager en retro hardrock i nabolaget til band som for eksempel Rival Sons, Deep Purple, Wolfmother og Abramis Brama. Det hele tilsettes mer moderne takter, litt blues og litt prog, uten at det blir så mye særpreg for det, men det er musikk det svinger av. Årsaken er at band spiller tight og har en energisk og god vokal og solide gitarsoloer. Låtmaterialet er jevnt, variert og tålig dynamisk uten de dype daler eller høye tinder. Kvintetten har på de to siste årene vært ganske så aktive hva gjelder konserter, og har visstnok passert 200 stykker! Det i seg selv gir jo et samspilt ensemble, og gjerne også godt vennskap som sørger for at varene leveres. Og det gjør de! Tiebreaker er et hardtarbeidende band som med «We Come From The Mountains» kommer opp med ei solid og vel gjennomarbeidet skive. De musikalske røttene er godt plantet på begge sider av det magiske året 1970. Likevel så er det som tidligere nevnt åpenbare følere mot nyere artister, slik at det blir mer interessant enn rent retrofokus. Skiva er kontrastert med låter med mye futt og fres i, og roligere låter som «Homebound» part 1 og 2. «El Macho Supreme», «Trembling» og «Nicotine» er låter som viser et band for full propell med et voldsom energinivå fylt med primalskrik og masse testosteron. Skiva er definitivt et solid håndverk, men det er strengt tatt ikke noe jeg ikke har hørt mange ganger før. Uten et lydbilde som skiller seg ut i mengden, så blir Tiebreaker selvsagt bare et band i mengden selv om de er teknisk bra, inspirerte og samspilte. 12/9/2015