13. Porcelain Doll
14. Music for Wastelands

Sondre Veland – Trommer, perkusjon, vokal og keyboards
Bastian Veland – Gitarer, vokal, bass, contrabass og keyboards
Erlend Furuset Jenssen – Saksofon
Karin Mäkiranta – Vokal

Årsaken er at reutgivelsen av debuten «Matlepiece» jo rimelig nylig ble sluppet. Denne gang har Velandduoen med seg litt forsterkninger i form av Erlend Furuset Jenssen på saksofon og Karin Mäkiranta på vokal. Som med forrige skive blir en imponert av den instrumentale skikkeligheten som Ossicle kommer opp med. Skiva har 14 spor, og er kledelig og flott variert og det er en eksperimentell vilje som er fascinerende. Fascinerende er også harmoniene som jevnt over sitter som et skudd for å bruke en litt morsom metafor. Verket er behagelig og det er flust av drømmende lydlandskaper hvor elementer fra jazz, prog, rock og psykedelia flyter fritt og naturlig. Rett nok så blir det noen mindre interessante låter mot midten av skiva som er noe ufokuserte og som ikke er særlig triggende. En av de mest triggende og beste låtene er «Darkroom», som er en amalgam av alle de nevnte elementene. Den låten er nærmest sirlig og lekkert sydd sammen til en låt av format som det skal godt gjøres å ikke like. «Tectonic» er en frisk og freidig låt med klare jazzvibber og lekre harmonier, mens «Music for Wastelands» er en mellotrontung, naturmystisk og herlig låt. Skiva forteller en historie og er således å betrakte som et konseptuelt verk. Det forklarer og rettferdiggjør også det mylderet av stilarter som finnes. Selv om en slik sjangerakrobatikk kan virke noe forvirrende til å begynne med så går det seg til når en gir musikken tid. Langsomt men sikker så vil gjentatte runder med «Music For Wasteland» avdekke nye og lekre detaljer, og skiva vokser seg rimelig stor og blir svært hørbar. Kompositorisk gestalter verket egentlig for det meste hva lytteren kan drømme om, men som nevnt er det noen låter midtveis som ikke setter meg i riktig modus. Skiva kunne altså med fordel vært noe kortere, for da ville den noe svulstig sagt muligens nærmest kunne evne å slå pusten ut av den mest bornerte musikkelsker. Årsaken er at Veland duoen har et så stort talent at det er en fryd, og denne skiva viser to musikere som ytterlig har modnet og vet hvor de vil og hvordan komme dit. 12/14/2015