11. Ecclesiastes (A Vernal Catnap) (9:02)
12. Solaris (2:12)

- Jørn H. Sværen / Diverse instrumenter
- Tore Ylwizaker / Programering og keyboards
- Daniel O'Sullivan / Gitarer, bass og keyboards
- Kristoffer Rygg / Vokal, programmering og produksjon

Ensemblet har utforsket diverse musikalske landskaper og årets skive gestalter improvisatoriske lydlandskaper på en seng av elektronikk og rock. Opptakene er fra diverse show med fokus på improvisasjon fra tidlig i 2014, og så er det hele raffinert med de mulighetene et velutstyrt studio byr på. Den noe kryptiske tittelen er et akronym for de tolv tegnene i dyrekretsen. Spilletiden er så raus som like over 80 minutter, og det tok meg litt tid å få taket på noe av musikken til Ulver denne gangen. For det er helt klart at Ulver forsøker å utforske nytt musikalsk territorier på denne skiva. Kirkeklokkene kimer i åpningslåten «England`s Hidden», og innevarsler menneskehetens svanesang? Kirkeklokkene får så selskap av glockenspiel som virkelig bidrar til at lytteren blir sugd inn i musikken. Etter hvert så blir det spektakulære lyddroner og deilig dissonant strengelek og en suveren mystisk og illevarslende stemning. Låten sklir sømløst over i «Glammer Hammer” som er en filmatisk låt som skifter karakter noe etter 2 minutters merket. Der fader låten ut med en uhyre skremmende virkning før låten igjen skifter karakter og kaster seg hodestups ut i betydelig hardere og rocka og industrielle lydlandskaper. Innledningen på skiva er velegnet til å få lytteren sin oppmerksomhet i all dens kreativitet og spenstighet. En spenstighet som etter hvert blant annet fører Ulver ut i «outer space» på den fine kosmiske låten «Om Hanumate Namah», før moder jord igjen kaller på «Nowhere (Sweet Sixteen)». Det er en så jordnær låt som dette albumet kan by på! Kristoffer Rygg viser hvor bra vokalist han er og mot slutten av låten holder han tonene imponerende lenge. Låten heves ytterlig av et sug av en annen verden og byr på en postrock fra absolutt øverste hylle. Fra øverste hylle er også den suggererende følelsen som skiva i store partier byr på og det er mye som er både fascinerende og hypnotiserende. Det aller meste virker så balansert, kreativt og gjennomtenkt, og det meste fungerer faktisk. Hør for eksempel på «Ecclesiastes (A Vernal Catnap)» med fortellerstemme på norsk over Predrikernes Bok med nydelig neddempet piano og en stor synthbakgrunn. Rundt midten av låten skiftes det til engelsk tale av nevnte NT bok, og ikke minst helt mot slutten også neddempede bongotrommer som bakgrunn! Sprøtt, men det funker ganske bra i mine ører! Skiva som helhet funker også i de fleste låtene, og Ulver har brygget et musikalsk brygg hvor maltinga består av en ofte røff elektronisk jamming og masse musikalske stunts som kreerer et virkelig vellykket sluttresultat. 2/11/2016