7. Valveavaruus (10:37)

- Jun-His / Vokal og gitarer
- Moit / Gitarer
- EviL / Keyboards og perkusjon
- Ontto / Bass
- Korjak / Trommer
Oranssi Pazuzu er et band som er rimelig intense musikalsk sett, men de er faktisk like intense i sin søken etter å utvikle seg og stadig komme med frisk og egenartet musikk. Musikken er ikke akkurat vakker i all sin sortmetall legering, men ofte utfordrende, eksperimentell og hypnotisk og smaksatt med diverse musikalsk krydder. Til tider er det en freidig miks av variable doser av psykedelia, doom, postmetall, spacerock osv. I sum ganske så skaper dette musikk som så absolutt tar noen skritt til siden for den gemene hop. På tross av dette sliter Tampere/Seinäjoki bandet med at de tidvis ikke er nok konsise og de roter seg litt bort i enkelte partier og låter. På enkelte låter bygges og bygges det opp mot klimaks som aldri kommer, og det er ikke noen god følelse! God følelse avgir derimot låten «Hypnotisoitu Viharukous» med sine 5 og et halvt minutt som er en konsis og skarpskåret og engasjerende låt hvor lytteren blir holdt i ånde hele tiden. Pussig nok er den beste låten også den lengste på skiva! Den 17,38 minutter lange «Vasemman Käden Hierarkia» funker fordi den er så variert, og det hele tiden er skiftende velformulert og spennende musikalske landskaper som lytteren kan nyte. Vi som har preferanser for gitararbeid med tidvis sprø lyder har mye å dykke ned i på «Värähtelijä»! Skiva klokker inn på nær 70 minutter og det er i overkant mye, men jeg har en kanskje berettiget mistanke om at årsaken er at finnene faktisk storkoser seg med musikken sin! De klarer kanskje ikke å holde igjen i sin iver og glede over å ha meislet ut et sound som de er kjempefornøyd med? Derfor blir skiva alt for lang, og enkelte låter er for lite fokuserte og med for liten variasjon og ikke minst femdrift. «Värähtelijä» har en del musikk som er riktig så bra, men med en hvis oppstramming og fokus så hadde dette vært enda bedre. 2/24/2016