6. Sad Today (3:36)
7. Finally (14:13)

- Alexander Göhs / Vokal
- Markus Maichel / Keyboards
- Julian Kellner / Gitarer
- Christian Eichlinger / Trommer

3 år har passert siden Dante sin forrige skive «November Red», og nytt materiale er derfor noe fansen nok finner ønskelig. Det ønsket møtes nå med skiva «When We Are Beautiful».  Fra før så har tyskerne sluppet tre skiver som alle er blitt vel mottatt. Tyskerne er influert av Pink Floyd, Emerson, Lake & Palmer, Dream Theater, Savatage, Porcupine Tree, Neal Morse, Meatllica, Machine Head, Deep Purple og tidlige Genesis. Årets skive varer i tre minutter over timen, og kvartetten har mye på hjertet denne gangen. Bandet virker også sprekkeferdig av stolthet, og i sin iver kan det jo tenkes at «more is less» og det blir et musikalsk mageplask?! Det scenarioet oppstår så definitivt ikke kan jeg fastslå etter diverse gjennomlyttinger av «When We Were Beautiful». Skiva viser tvert om et band som er blitt meget solid og samspilt, selv om det på ingen måte er på tide å trekke frem ord som «groundbreaking»! De tidligere skivenes styrker er vel ivaretatt, og Dante har skrudd et knepp eller to opp hva gjelder røffhet. Verket er også noe mer komplekst enn tidligere, og samtidig er det mer progressivt, melodiøst og fokusert! Skiva åpner med den episke og fine låten «Rearrangement Of The Gods» hvor gitarene fyres kraftig opp før keyboardene overtar showet på en besnærende måte. Besnærende er for øvrig store partier av låten med sin kolleksjon av harmonier, energi og entusiasme. Det er generelt noe solid over skiva som flyter fint av sted uten at det særlig mange ganger blir velegnet til at lytteren sier «Wow»! Det er fine instrumentale partier, og det er tidvis bra klangrikt og den tekniske kompetanse er det absolutt ingenting i veien med. Kompositorisk er det bra nok, men låtene tar ikke progmetallen noe videre, og det er ikke mye nytt som bringes til torgs. Dante faller derfor ned i et sjikt hvor det ene bandet likner faretruende på det andre! Rett nok er Dante i nevnte sjikt så absolutt blant de beste! Presseskrivet omtaler kvartetten som «progalkymister»! Det er å ta alt for hardt i da alkymi forenklet sagt er å omdanne noe til gull. Selv om «When We Were Beautiful» så definitivt er et meget solid stykke musikk så har ikke Dante skapt gull den gangen heller!

3/30/2016