- Trond Gjellum / Trommer, perkusjon, Korg Kaossilator, synth effekter og programmering : - Anders K. Krabberød / Bass
- Jarle Storløkken / Gitarer
- Hans-Petter Alfredsen / Keyboards
Gjestemusikere
- Elaine DeFalco / Trekkspill på spor 3
- Nina Hagen Kaldhol / Moog gitar på spor 4
Når gnagerne så døde spratt loppen videre til neste vert, og det var datidens mennesker. I nåtid har det norske Rio/Avanprogbandet Panzerpappa nylig sluppet ei skive som heter «Pestrottedans». Kvintetten er definitivt ikke noen infeksjonsfarlige parasitter, men tvert om hardtarbeidende og dyktige musikere som forsøker å meisle ut instrumental progressive musikk som skiller seg ut fra den gemene hop. Inspirasjonskildene til bandet er fra så forskjellige band som Frank Zappa, King Crimson, Samla Mammas Manna, Henry Cow, Hatfield And The North, National Health, Univers Zero, 5uu’s og Thinking Plague! Skiva er på noe under tre kvarter og er nummer seks i kronologien der «Passer Gullfisk» fra år 2000 var debuten. Spennende er det at Nina Hagen er gjestemusiker, men det er nok ikke tysk Nina, men norske Nina Hagen Kaldhol som så vidt jeg kan skjønne er en dyktig norsk jazzmusiker. Å beskrive musikken til Panzerpappa er ikke så enkelt. Kanskje er den beste beskrivelsen kommet fra Christos Ampatzis fra magasinet Dutch Progressive Rock Page, «A long and adventurous journey in the universe of sound, tempos and moods»! Uansett så er det musikk som krever at lytteren virkelig tar seg tid til å lytte, fordi musikken er meget godt over gjennomsnittlig kompleks. Sofistikert passer også bra til Panzerpappa universet, og odde taktarter og strukturer som kan være ganske så spennende og overraskende friske og også uvanlige forefinnes i bøtter og spann. På tross av dette så er den gode melodi alltid i sentrum, og derfor henfaller ikke bandet til det uvanlige bare for å skille seg ut. Tvert om så låter det som oftest meget bra og er klangfullt og som en stor bonus er det flust med særpreg. En morsom historie om hvorfor tittelen ble «Pestrottedans» er at trommeslager Trond Hjellum som ble syk etter en ferietur. Han googlet så symptomene og fant ut at han var rammet av pandemien hvor pestrottene er sentrale! Sentral er også «lydmannen» Udi Koomran kjent fra sin flotte innsats hos artister som 5uu’s, Thinking Plague, Dave Wiley, Yugen, Chris Cutler og Present. Koomran gir skiva ytterlig merverdi i form av masse vellyd og kraft. En liten advarsel hører med! Om du liker kompleks og subtile soniske landskap så vil sjansen for at musikken på «Pestrottedans» fullstendig bergtar deg være meget stor om du lytter ofte nok til skiva! Det er nemlig slik at dette verket krever at lytteren bruke tid for å få med seg alt som foregår. Skiva vokser og vokser om en lytter ofte nok til det spekteret av lyder, fraseringer og den meget fyldige soniske paletten. Panzerpappa har levert mye bra musikk før, men «Pestrottedans» er høyst sannsynlig deres ypperste prestasjon til nå!? 5/25/2016