Ben Mathot – Fiolin
Erik Laan – Keyboards
Michile Glas – Gitarer
Tom Gorissen – Keyboards
Elco Van Der Meer – Trommer
Maartje Gorte – Bass

Den rimelig unge Utrecht musikeren gjør som sin landsmann Arjen Anthony Lucassen, han håndplukker musikere til musikkprosjektet sitt. Et prosjekt han enkelt nok kaller Alarion. Debuten, «Waves Of Destruction» byr på elleve låter og er melodiske, symfonisk og intens og i randsonen mellom rock og metall. Vokalisten Damian Wilson kjent fra Treshold, Headspace og utallige andre musikk konstellasjoner er nok den mest kjente gjestemusikeren. Han synger som alltid utmerket og gir skiva vokal tyngde og det er alltid deilig når det vokale er på stell. Wilson står også for fortellerstemmen, og det gjør han også utmerket. Utmerket er også Irene Jansen som dessverre kun er med på to låter. Irene Jansen er kjent fra Ayreon, The Theater Equation og Star One. Ronald Van Schaik som spiller bass er nok ikke så kjent i Norge. Han er likevel særs dyktig, og har spilt sammen med Willemsen i mange år, og var det første musikeren som ble invitert med. Det artige med Van Scaik er at han pr. dato bor i Tromsø. Hvorfor vet jeg ikke, men å gjette at det har noe med kjærlighet å gjøre er vel ikke så usannsynlig?! Jeg har i alle fall en kjærlighet til den høyst kompetente Nederlanske rockscenen, og de fleste musikerne på skiva er hentet herfra. Det instrumentale og vokale er derfor «top notch», og ditto er det med mastringa av Peter Van ‘t Riet. Han har jobbet med artister som Asia, DragonForce, Epica, Pain of Salvation, Steve Hackett (Genesis), Steve Howe (Yes), Symphony X, Threshold og mange flere. Skiva er ikke konseptuell, men de to todelte fine låtene «Waves Of Destruction» og «The Whistleblower» henger jo naturlig nok sammen lyrisk sett. Det er sjelden man hører et album med såpass variert musikkuttrykk som allikevel klarer å være konsistent og troverdig i alle faser. De store musikalske krumspringene driver ikke Alarion med, men det er et band med spilleglede, enkelt fine originale ideer og komposisjoner som har rikelig med trykk og sug. Bas Willemsen har full kontroll med det han vil å formidle til lytteren, og fremstår som total hersker over eget materiale og uttrykk. «Waves Of Destruction» er ei skive som det er lett å bli glad i og ei skive hvor åpenbart musikerne holder på med musikk de liker. Det liker jeg! Ei fin skive å ta en pause fra verden med i all dens spenst og levering av gode vibber! . 5/27/2016