4. Steamer
5. Gravity Seeker
6. Phantom Oil Slick

Carl-Michael Czral Eide – Vokal og gitarer
Petter Plenum Berntsen – Bass
Einar Einz Sjursø -Trommer og cymbals
Her fikk han med to «snåle» men dyktige musikere som også hadde artige kunstnernavn. Bassisten Plenum (Petter Berntsen) kom fra Audiopain, og trommeslager Einz (Einar Sjursø) fra Beyond Dawn etc. Å kalle et band virus er i seg selv et tegn på humor! Så å si alle virus er skadelige, fordi kopieringsprosessen fører til at de angrepne cellene dør. Musikken til Virus fører slett ikke til at lytteren dør, men kanskje til og med til at han/hun utvikler en total avhengighet av bandet? Virus er nå ute med sin fjerde skiva «Memento Collider», og den viser et band som atter en gang tar nye steg i sin utvikling. En utvikling hvor Virus sniffer på jazz og det eksperimentelle, og aldri er kjedelig å høre på. Bandete avant gardekonsept er svært hørbart, og det atonale som ofte forefinnes er så bra skudd sammen at det er ofte artig å lytte til. Som en bonus så svinger det ofte også av musikken. Vokalt er det nok av dramaturgi og til og med ord som teatralsk kan godt brukes! Vokalen passer ofte godt til de mange underlige men fungerende stunts som Virus kommer opp med. Uten at Virus likner særlig på Frank Zappa så har de det til felles at de ofte setter sammen musikalske elementer som egentlig ikke burde kunne settes sammen! Likevel så funker de underligste fellesskap ofte forbausende godt og av til «sabla» godt for Virus! Virus er et noe underlig men også et fascinerende band som klarer å lage fengende avant garde! Dissonante gitarlinjer av Czral er viktige elementer i musikken, og en rimelig funky bass fra Plenum hører med, mens Einz sine smått jazzinfisert tromming ligger i bunn av musikken. Kort sagt så fungerer trioen Virus pokker så godt sammen, og ordet samspill kan trygt skrives med krigstyper her! Virus likner egentlig mest på seg selv og er mye mindre mørke og kaotiske enn band som for eksempel nederlandske Cloak Of Altering og svenske Terra Tenebrosa. Visse likheter er det med band som Voivod, Swans, Ulver, King Crimson, men som nevnt så likner Virus mest på Virus! Jeg går ikke helt fra konseptene av pur glede over alt på skiva, men hygger meg ofte i Virus universet sin fengende galskap. 6/25/2016