6. Returned

- Asle Tostrup / Vokal, keyboards og programmering
- Bjørn Riis / Gitarer, keyboards, bakgrunnsvokal og bass
- Jørgen Grüner-Hagen / Programmering og keyboards
- Anders Hovdan / Bass
- Henrik Fossum / Trommer

Noen liker jeg veldig bra musikken til, mens andre på tross av dyktighet ikke klarer å fenge meg særlig mye. Sånn er det bare, da det må være noe med musikken som fenger og «flinkisgenet» alene er ikke nok! Airbag er en av de tretten artistene til Karisma, og jeg har frem til årets skive aldri helt blitt komfortabel med musikken til Oslobandet. Såkalte «selling points» forteller at Airbag er for fans av Pink Floyd, Porcupine Tree og Marillion. Jeg henger på at Airbag har visse fellestrekk med Believe, Satellite og Radiohead. Pink Floyd på 90 tallet er likevel den mest åpenbare inspirasjonskilden. Det er rikelig med atmosfæriske lydlandskaper på «Disconnected» som årets skive heter, og som er nummer fire i kronologien. Airbag ble egentlig til så langt tilbake som i 1994, og da var det en gjeng studiekamerater som slo seg sammen, men det var først i 2005 det ble sving på sakene og et flytende musikalsk fartøy. Et fartøy som ofte duver i neddempet melodisk neoprog og hvor de atmosfæriske lydlandskapene er mange og til tider vel lange. Ofte blir det så som så med fremdriften, og kompositorisk er det for lite løssluppet. «Safty First» synes å være et slags motto, og det blir det aldri musikk av som fremkaller gåsehud hos meg. Bevares det er velspilt, men for ofte litt kjedelig rett og slett! Airbag pr. 2016 er ikke drenert i progresjon og utvikling, men heller mer av det samme. Det blir for ofte for stillestående, selv om Bjørn Riis er en meget god «Gilmoursk» gitarist som jeg gjerne låner ørene til. Jeg låner meget velvillig også nevnte lytteredskap til den suverent beste låten på «Disconnected», «Slave»! Den låten har mye av det jeg ønsker Airbag skal levere. Låten har nok dynamikk og er ofte mindre laid-back enn det øvrige sortimentet, og Airbag evner å tørre mye mer på «Slave». Evnene er der utvilsomt, men med for lite guts og mot så skal det mye til at musikk griper meg slik at jeg får lyst til å høre musikken om og om igjen. 7/6/2016