- Tom Monda / Gitarer
- Cody McCorry / Bass
- Odin Alvarez / Trommer
- Ben Karas / Fiolin
- Ellis Jasenovic / Saksofon
- Andrew Digrius / Trompet

Instrumenteringen er klassisk rock i form av vokal, gitar, bass og trommer, men så fylles det soniske sett på med saksofoner, trompet og fiolin. Det i seg selv gjør jo at utfallsrommet blir mye større! Utfallsrom er et begrep som innenfor sannsynlighetsteori betegner mengden av mulige utfall av et tilfeldig eksperiment, og jo fler variabler jo flere mulige utfall! Thank You Scientist slipper sitt nye album «Strange Head Prevail» i dag, og her er det fri flyt av ideer og musikalske stunts! Hva som enn skjer så skal det ikke settes håndjern på kreativiteten! Det er en tanke jeg støtter 100 prosent! Noe av årsaken til at Thank You Scientist kan tillate seg denne luksusen er at deres debut «Maps of Non-Existent Places» ble så overveldende godt mottatt. Det var ei skive hvor den amerikanske progseptetten ifølge gitarist og låtskriver Tom Monda «hadde null forventinger, og ingen målgruppe å nå». «Vi rett og slett skrev låter vi følte for, og når vi så lykkes kommersielt og blant kritikerne, så var det deilig å si «fuck you» til alle de som dømte oss nord og ned»! Dert er derfor høyst naturlig og riktig for Thank You Scientist på tilvirkningen av årets skive, atter en gang å la ideene flyte fritt og å ikke skreddersy musikken etter et marked, men rett og slett la det kunstneriske og kreative råde. Den nye skiva lever opp til navnet sitt «Strange Head Prevail», de rare hodene råder! Her er det variasjon fra rå riffing på «A Wolf In Cheap Clothing» til den utfrika låten «Rube Goldberg Variations» til den blåserinfisert, uforutsigbare «The Somnabulist». «Strange Head Prevail» er ikke ei skive som gjør det lett for lyttere som ikke har i det minste en viss vilje til å dypdykke i musikken. Her blir lytteren ikke ledet trygt fra åpningslåten til slutt uten å måtte yte noe selv. Prog krever som oftest sin lytter om det er essens i musikken! Claudio Sanches fra Coheed And Cambria sier at Thank You Scientist har visse likheter med CAC. I det det unike er vanskelig å påpeke, det bare er der! «It’s a wild, fucked up ride with more layers than a Greek pastry – and twice as delicious, if mathy prog rock is your jam”! Skiva slippes via labelen Evil Ink Records 7/30/2016