7. Wonderful Warning
8. Frequency
9. Postlude (Wo ich ihn nicht hab)

Trude Eidtang: vocals, synth, percussion
Christian Paulsen: guitars, programming, synth, bass
Vidar Uthaug: synth/organ/korg/rhodes

At det også er en lyrikk som tar opp aktuelle problemstillinger på en reflektert måte er også triggende. When Mary henter inspirasjon fra mangt og meget, og det er alltid bra i min verden. Alt Trude Eidtang liker av musikk føyes tilsynelatende til et kammer av inspirasjoner. Det er åpenbart et stort kammer, og det hentes elementer herfra som brukes nennsomt. De settes sammen på en spennende og fungerende måte, og resultatet er bra musikk med rikelig særpreg. Viljen til å utvikle seg via å eksperimentere er også noe jeg honorerer, sammen med en ofte spenstig melodiføring og ikke minst Trude Eidtang sin elegante stemme full av innlevelse. Skiva sin første låt Prelude (Meine Ruh ist hin) starter med lyden fra kirkeklokker, og det gir meg gysninger av å lytte til. Positive gysninger. De samme kirkeklokkene er fornuftig og logisk nok på plass i den siste låten Postlude (Wo ich ihn nicht hab). Wings Of Wax er en regelrett vakker låt med nerve og noe udefinerbart men tiltalende. Wonderful Warning er en virkelig god låt med en vakker åpning, og Are You Really Sleeping er kanskje den låten på skiva jeg liker best. Liker gjør jeg også bruken av sopranen Line Nordvik på nevnte Postlude, og hennes herlige stemme som gir låten en ekstra dimensjon. Tainted har dynamisk brodd, intensitet og den mørke og mystiske stemningen som tiltaler meg. Instrumenteringen er også tiltalende og orgel, synhter, den røffe bruken av elektronikk med mer gir en fin sonisk palett. Trude Eidtang karakteriserer When Mary som et soloprosjekt som etter mye eksperimentering utviklet seg til en trio, hvor sjangere som progrock, kunstpop og symfonisk rock møtes. Av inspirasjonskilder nevner hun 80-90-tallsmusikk og artister som Kate Bush, Bjørk og Peter Gabriel. 10/29/2017