Part 3 - Spiral
Part 4 – 6 Rain – Blubird - Toy Tune
Part 7 - Tears In Heaven –
Blues – Interlude - Breath
Part 11 – Midnight
Part 12 – 16 Roman Martin – Elektriske gitarer
Roman Matin sine komposisjoner og gitarspilling blir beskrevet som særdeles moden for alderen, og han beskrives som om, ”Erik Satie skrev sine stykker for elektrisk gitar”. Polytonal og polyrytmisk teknikk karakteriserer albumet, og det er høyst originalt og en tilnærming til materialet som er preget av klassisk komponering for en jazzgitar. Det sies også om Roman Matin, ”alle kan spille gitar men han forteller historier med strengene”. Historier om kjærlighet og lykke, og om smerte og anger”. Musikken er minimalistisk og sensitive, og overfører komplekse ord fra menneskelig erfaring til strengenes klimpring. Lyrisk, vakkert og forstyrrende på likt i en setting med kort spor som flyter inn i hverandre og er stadig foranderlig men kreerer likevel en felles sinnsstemning. Nostalgien er aldri langt borte da den bevist innlagte permanente knitringen sementerer dette, og minner om tider da det vakre var et viktig kriterium. En musikk som er skjør som en dukke og har noe alveaktig over seg, og som kan minne om Bela Bartok`s ”Mikrokosmos” både i stemninger og kompositorisk tilnærming. Disiplinen til Roman Matin er enestående og den forhindrer gjentakelse av unødvendige noter på grensen til det pedantiske, men de klare jazzvibbene sørger for at det blir en viss frigjorthet i musikken. Roman Matin spiller musikk som er totalt upåvirket av trender, personlig, tankefull, mørk, og ekte uten noe forstyrrende elementer, nostalgisk men også fremtidsrettet. Uansett hvor velspilt og vakkert dette er så vil nok ”Muisc For Electric Guitars” aller mest appellere til gitarister og musiker med en estetisk sans for musikk. Andre kan nok nyte musikken, men nok i mer passende små doser. 8/27/2012